LEADER 3sam 2.0

Vi är nu inne på vår tredje EU-programperiod i Strömsund-Ragundas Leaderområde. Detta är en sammanfattning av vad som genomfördes under tidigare programperiod.

 Leader 3sam driftsprojekt 2016-2023

 

Leader 3sam 2.0:s driftprojekt avsåg att starta upp lokalt ledd utveckling enligt Leadermetoden inom Ragunda och Strömsunds kommuner. Arbetet genomfördes i form av mobiliseringsinsatser bestående av informationsspridning om möjligheter att söka stöd till utvecklingsprojekt som passar in i den utvecklingsstrategi som tagits fram för området. Informationsinsatserna riktade sig till de målgrupper som har möjligheter att söka stöd, föreningar, företag och offentliga aktörer. Informationsinsatserna bestod av annonsering av olika slag – annonsering i lokala blad, annonsering i sociala medier, utskick till föreningar och företag med hjälp av kommunernas förenings- och företagsregister samt inbjudan till möten väl spridda inom området. I projektet ingick även att utbilda LAG-styrelsen i de uppgifter de ställdes inför, främst innehållet i strategin och de insatsområden som prioriterats, även att utföra ett effektivt leaderarbete och det ansvar rollen som LAG-ledamot för med sig.

Vidare utbildades LAG-styrelsen i hanteringen av urvalskriterier i samband med bedömningar av projektansökningar. En ny utmaning för LAG var att arbeta med flera olika fonder. Även här hade LAG-styrelsen genomgått utbildningar för att sätta sig in i de regelverk som gäller. Ledamöterna i LAG-styrelsen engagerades även i arbetet med att sprida information om möjligheter att söka stöd genom att de gavs ansvar att kontakta föreningar och företag i sina närområden. Leaderkontorets personal deltog i utbildningar som Jordbruksverket anordnat, samt deltog vid olika nätverksträffar och andra konferenser som är av betydelse för att kunna hålla sig uppdaterade om vad som händer och som har betydelse för utvecklingsarbetet i området.

Verksamhetsledare och projektkoordinator var intresserade och sökande till hjälp i samband med projektansökningar och genomförande av projekt, även i samband med ansökningar om utbetalningar. Den dagliga administrationen i form av posthantering och bokföring sköttes av leaderpersonalen. Leaderkontoret kommunicerade även verksamheten mot övriga intressenter som finansiärer och media.

Finansiärerna, kommuner och region, informerades med uppgifter rörande projektansökningar och om hur de uppfyller kriterierna i den framtagna utvecklingsstrategin för området. Media hölls informerade om vilka projekt som beviljats stöd, samt hur de fortlöpte. Hjälp gavs stödmottagarna att utforma strategier i att informera media.